Deze maand in de blog een voorbeeld van een jongen met een grote gevoeligheid voor prikkels en hoe dat invloed had op zijn gedrag. Gelukkig was ergotherapie een goede ingang om weer beter in zijn vel te zitten. En voor ouders en leerkracht om het gedrag te begrijpen en praktische tips toe te passen.
Pieter
Pieter is een jongen van 6 jaar. Hij zit in groep 3 in een mooi oud schoolgebouw met hoge gangen. Groep 3 zit op de eerste verdieping aan het eind van de gang. Zijn broer en zusjes zitten ook op deze school. Pieter komt met zijn moeder naar ergotherapie. Zijn moeder heeft gehoord dat ze daar uitleg kan krijgen over sensorische informatieverwerking.
Pieter doet erg zijn best op school en komt goed mee. In de middag heeft hij soms een boze bui, die volgens de juf “uit het niets” komt. Hij is dan eerst erg boos en vervolgens heel verdrietig en heeft veel tijd nodig op een rustig plekje om weer tot rust te komen.
School
Bij een observatie in de klas ziet de ergotherapeut dat Pieter last heeft van geluid. Hij doet bijvoorbeeld zijn handen op zijn oren bij het lopen op de trap. Ook vindt hij onverwachte aanrakingen heel vervelend. Zijn plek in de klas is in het midden van het lokaal. Er lopen vaak kinderen langs hem naar de juf of naar de kast. Pieter is steeds alert als hij iemand hoort lopen. Bij het jas aandoen treuzelt hij lang, om niet in het gedrang bij de kapstokken te komen.
Thuis
Na schooltijd gaat het al weken elke dag heel moeilijk. Moeder wacht met veel andere ouders op het schoolplein op de kinderen. Pieter is al overprikkeld en heeft de hele dag op zijn tenen gelopen. Hij wil zo snel mogelijk naar huis, maar moeder moet soms nog wachten op de andere kinderen. Of speelafspraken plannen met vriendjes en vriendinnetjes. Pieter wordt dan razend, schreeuwt en trekt aan zijn moeder. De geluiden van de andere kinderen kan hij niet meer verdragen. Hij reageert boos op iedereen. Moeder heeft geprobeerd om hem thuis op zijn kamer even tot rust te laten komen, maar Pieter voelt dat als een straf. Hij wilt bij het gezin zijn, maar verpest intussen de sfeer.
Ergotherapie
In de intake is uitgevraagd wat er speelt. Daarna is een observatie in de klas gedaan. Ouders hebben de Sensory Profile vragenlijst ingevuld.
Uitleg over sensorische informatieverwerking aan moeder en Pieter geeft inzicht. Pieter voelt zich begrepen als hij op de motormeter mag aangeven hoe hij zich voelt. Hij herkent dat zijn motor vaak op oranje staat als het druk is in de klas. En dat het doorschiet naar rood als hij mama weer ziet en eigenlijk heel graag bij haar wil wegkruipen, maar dat op dat moment niet altijd kan.
Motormeter
Pieter, ouders en de leerkracht krijgen tips om de motor weer vaker op groen te krijgen. Een paar voorbeelden:
- Pieter krijgt de laatste haak aan de kapstok en mag even wachten tot de ergste drukte voorbij is
- In de klas wordt een hoekje gemaakt met een zitzak en wat friemelspeeltjes en boekjes, een rustplekje om even bij te komen (ook voor andere kinderen in de klas)
- Pieter mag op een andere plek in de klas zitten, weg bij de deur en de looproute
- In de galmende gangen van school mag hij een koptelefoon op
- Thuis wordt een tentje in de woonkamer gezet. Pieter krijgt daar zijn drinken en zijn koekje. Zo is hij wel bij het gezin, maar heeft minder last van de geluiden, aanraking of alle bewegende beelden
Na een paar weken is er al een omslag te zien. Pieter kan weer meer genieten en ouders en leerkracht begrijpen hem beter.
Herken je iets in dit voorbeeld? Je kunt contact opnemen met Dorien van DOOR ergotherapie voor een adviesgesprek of een kort behandeltraject.