Herken je dit? Een kind in je klas wacht niet op zijn beurt en roept overal doorheen. Je zoon of dochter laat jou nooit eens rustig telefoneren. Een kind moet alles aanraken of vastpakken wat het ziet. Je kind rent zonder uitkijken de straat op. Dat zijn allemaal voorbeelden van impulsief gedrag.
Waar komt impulsief gedrag vandaan?
Kinderen die impulsief reageren denken niet na voordat ze iets doen. Ze reageren meteen, zonder na te denken over regels of het gevaar. Het lukt ze nog niet om hun gedrag te reguleren. De executieve functie “respons-inhibitie” is nog onvoldoende ontwikkeld.
Waarom is impulscontrole belangrijk?
Je hebt impulscontrole nodig om je aandacht te kunnen richten op een taak, om gevaar te mijden en om samen te kunnen werken en spelen met anderen. Kinderen die impulsief zijn krijgen sneller ruzie. Bijvoorbeeld omdat ze speelgoed afpakken of zich niet aan spelregels houden. Het is belangrijk dat een kind leert om de regels thuis of in de klas te kennen en die ook toe te passen. Dat maakt het samen leven en samen spelen makkelijker en leuker.
Wat kun je doen om je kind te helpen?
Je kunt je kind helpen om minder impulsief te zijn door duidelijk aan te geven wat de regels zijn en wat je in een situatie van het kind verwacht. Bijvoorbeeld: “als er een rij staat voor de glijbaan sluit je achter aan en wacht je op je beurt zonder te duwen en te trekken”. Je blijft dichtbij en helpt het kind om dit uit te voeren. Je geeft complimenten als het lukt.
Als je kind moeite heeft met wachten kun je overzicht geven door af te spreken “eerst ga je even alleen spelen, daarna gaan we samen een spelletje doen”. Je kunt hierbij ook een timer gebruiken om de tijdsduur duidelijk te maken.
Bij kleuters werkt het vaak goed om een stop-denk-doe-kaartje te gebruiken. Een ergotherapeut kan dit laten zien en starten met het oefenen hiermee.
Bij het maken van deze blog is gebruikt gemaakt van het boek “Slim maar… Help kinderen hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken” van Peg Dawson en Richard Guare