Emma is een toeschouwer

In de vorige blog kon je lezen over de kenmerken van een kind met het sensorisch patroon Toeschouwer. In deze blog een voorbeeld van een kind, met daarbij de tips die gegeven zijn aan de ouders en de leerkracht.

Dit is Emma

Emma is een meisje van 9 jaar dat in groep 6 zit. Emma komt wel mee met de klas, maar de leerkracht maakt zich zorgen. Emma lijkt vaak te dromen en mist de instructies van de leerkracht. Daardoor komt ze niet goed tot werken en heeft ze veel extra uitleg en aansporing nodig. De kinderen in haar groepje helpen haar ook vaak en Emma kijkt regelmatig bij hen wat de bedoeling is.

Bij het buiten spelen heeft Emma haar jas soms binnenstebuiten aan. Ze gaat vaak op een bankje zitten en kijkt dan een beetje om zich heen. Het geluid van de bel aan het eind van het speelkwartier hoort ze vaak niet. Een vriendinnetje weet dit al en haalt Emma dan even op.

Thuis

Haar ouders geven aan dat Emma traag is en dat ze elke dag weer veel aansporing nodig heeft om op tijd uit haar bed en op school te komen. Dat levert weleens ruzie op. Verder is Emma een lief en rustig kind, dat geniet van luisteren naar muziek en mandala kleurplaten kleuren. Bij het spelen met andere kinderen bepalen de andere kinderen het spel en Emma sluit aan. Het valt ouders ook op dat Emma veel minder dan haar zusje reageert op de mimiek van mensen.

Wat legt de ergotherapeut uit?

Dorien geeft uitleg over de prikkelverwerking en dat Emma prikkels veel minder registreert dan andere kinderen. Haar prikkeldrempel is hoog en Emma gaat niet uit zichzelf op zoek naar extra prikkels. Haar omgeving moet daarom op zoek naar manieren om haar te helpen om meer alert te zijn. Haar ouders krijgen hiervoor de volgende tips:

  • Nodig Emma uit om in beweging te komen: doe stoeispelletjes, bedenk gekke loopjes, ga koprollend van de bank naar de tafel, dans op muziek met een lekkere beat.
  • Doe evenwichtsspelletjes: op één been staan, hinkelen, balanceren op een balkje.
  • Speel met gezichtsuitdrukkingen: doe een wedstrijdje gekke gezichten trekken voor de spiegel, speel toneel.
  • Geef stevige massage op rug en armen en benen om ze “wakker te maken”.
  • Trek Emma’s aandacht voor je een vraag stelt en kijk of ze je heeft gehoord.
  • Maak samen met Emma een schema voor de dingen die ze moet doen tussen wakker worden en naar school gaan, help haar om hiermee te werken.

Tips voor de leerkracht:

  • Betrek het kind steeds weer bij de les: loop vaak langs, noem haar naam en maak oogcontact voordat je een vraag stelt, varieer met het volume en de intonatie van je stem.
  • Laat Emma wisselen van houding bij het werken, bijvoorbeeld door te zitten op een kruk of door staand te werken.
  • Nodig Emma uit om actief mee te doen met groepsopdrachten, help haar om zelf ook ideeën aan te dragen.
  • Geef Emma taken, zodat ze vaak in beweging is.
  • Kijk of Emma alerter kan zijn als ze tijdens een uitleg mag friemelen met een speeltje of knijpen in klei of putty. 
  • Trommel een ritme op tafel en laat de kinderen in de klas dit nadoen
  • Doe beweegactiviteiten tussen werkmomenten door.

Heb je vragen hierover?

Neem contact op met Dorien van Door ergotherapie

Deel dit bericht met je vrienden.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt dan elke maand de beste tips en adviezen direct in je mailbox