In de afgelopen maanden hebben veel ouders thuisonderwijs gegeven aan hun kinderen. Dat was niet altijd makkelijk! En sommige ouders liepen met hun kind tegen hindernissen aan. Je kind heeft bijvoorbeeld moeite met starten met een taak. Of met het houden van overzicht. Ook het nakijken of alle sommen gemaakt zijn doet niet elk kind uit zichzelf. Misschien heeft je kind moeite met planmatig werken. In deze blog lees je uitleg en krijg je tips om het planmatig werken te stimuleren.
Wat is planmatig werken?
Planmatig werken betekent dat je een plan kunt bedenken en gebruiken om een doel te bereiken. Een voorbeeld: je kind ziet een leuk knutselwerkje en wil dat namaken. Je kind moet dan bedenken welke spullen er nodig zijn en hoe het gemaakt moet worden. En dan die stappen uitvoeren in de goede volgorde. Misschien merkt je kind halverwege dat het niet helemaal goed gaat. Dan moet het ook nog een oplossing bedenken om verder te kunnen.
Het proces van planmatig werken lijkt een beetje op een recept in een kookboek. Je ziet de foto van een lekker gerecht. Dan komt de lijst met spullen die je nodig hebt. Daarna de stappen die je na elkaar uit moet voeren. En als alles lukt, kun je gaan smullen!
Waarom is planmatig werken belangrijk?
Je gebruikt je planmatige vaardigheden om zelfstandig en efficiënt te kunnen werken. Kinderen leren door zelf activiteiten te doen om hun eigen plannen te maken. Ze ontdekken al doende wat handig werkt en wat niet. Daardoor gaat het steeds gemakkelijker en kost een taak minder tijd.
Op school geeft de leerkracht de instructie voor een knutselwerkje of een rekensom vaak in stappen. Zo oefent een kind om een taak in een logische volgorde uit te voeren. En om ook zelf stappenplannen te bedenken om een taak te doen.
Wat zie je als een kind moeite heeft met planmatig werken?
Je kind kan vastlopen op verschillende punten:
- de instructie niet goed begrijpen,
- niet weten waar je moet beginnen,
- na een deelstap niet weten hoe je verder kunt gaan,
- niet overzien welke spullen je nodig hebt en alvast klaar moet leggen,
- al beginnen voordat je een goed plan bedacht hebt,
- geen logische volgorde hanteren en het overzicht verliezen,
- vergeten om je werk na te kijken en dan niet merken dat je stukken hebt overgeslagen,
- als je een foutje gemaakt hebt niet weten hoe je dit op kunt lossen.
Bij het geven van thuisonderwijs heb je dit mogelijk gezien bij je kind. En misschien raakten je kind en jijzelf hierdoor gefrustreerd.
Hoe kun je je kind helpen?
Het is belangrijk dat een kind leert om goede stappenplannen te maken. Dat kun je stimuleren door vragen te stellen. Je helpt je kind zo om na te denken over het plan en de uitvoering. Je kunt het stappenplan ook samen tekenen. Een beetje zoals in een kinderkookboek.
Handige vragen voor het maken van een stappenplan zijn:
- Wat ga je doen/maken?
- Hoe ga je het doen? Wat eerst en wat daarna?
- Wat heb je nodig?
Als een onderdeel niet lukt kun je samen kijken naar wat er niet goed gaat. En dan bedenken wat er anders moet om het op te lossen. Je kind leert zo al doende na te denken over het plan en kan de dingen die goed werken de volgende keer weer toepassen.
Ergotherapie en planmatig werken
Een ergotherapeut kan extra ondersteuning bieden als een kind moeite heeft met planmatig werken. Met een gesprek en een observatie wordt in kaart gebracht in welke stap(pen) het kind vastloopt. Daar kan dan gericht aan gewerkt worden tijdens de behandeling. De ergotherapeut gebruikt hierbij de CO-OP-methode (Cognitive Orientation to daily Occupational Performance). Ook de ouders en de leerkracht kunnen instructie krijgen om deze methode toe te passen.
Zo leert het kind hoe het voor allerlei taken een eigen stappenplan kan bedenken en uitvoeren. Door deze extra begeleiding krijgen kinderen vaak meer zelfvertrouwen. Ook gaat het werktempo omhoog en hebben kinderen weer meer plezier in school.
Kan jouw kind wel wat extra ondersteuning gebruiken?
Neem dan even vrijblijvend contact met ons op!