Kinderen die naar groep 3 gaan, starten daar met leren schrijven. Maar niet elke kleuter is aan het eind van groep 2 zo handig met het gebruiken van een potlood dat het toe is aan leren schrijven. Deze blog gaat in op de volgende vragen:
- Welke ontwikkeling is te zien bij kleuters in wat de handen kunnen
- Welke spelletjes kunnen helpen om die ontwikkeling te stimuleren
- Wat kun je nog meer doen als je denkt dat jouw kind of een leerling uit jouw klas nog niet toe is aan leren schrijven?
Welke ontwikkeling is te zien bij kleuters in wat de handen kunnen?
Een peuter of jonge kleuter kleurt vaak met een beweging vanuit de hele arm. Bij de volgende stap in de ontwikkeling rust de onderarm op tafel en beweegt de hand vanuit de pols. En een kind dat toe is aan leren schrijven, laat de hand rusten op tafel en maakt de beweging vanuit de vingers. Dit zie je bijvoorbeeld bij het tekenen van een klein rondje.
Tegelijk verandert ook de pengreep. Die gaat van een potlood vasthouden met de vuist naar vasthouden met de vingers. Eerst is dat zonder vingerbewegingen. Later sturen de vingers het potlood. Het kind kan dan steeds meer herkenbare vormen tekenen. Eerst rechte lijnen of een cirkel, dan een rechthoek. En daarna ook schuine lijnen, een driehoek en een + en een x.
Welke spelletjes kunnen helpen om die ontwikkeling te stimuleren?
- Werken in verticaal vlak: tekenen op een schoolbord of op een papier dat je op een deur plakt. Dit helpt om de pols stabiel te leren houden en de vingers te gaan bewegen.
- Manipuleerspelletjes met twee of drie kleine voorwerpen: pak een muntje op tussen duim en wijsvinger en verstop het in de hand. Pak dan een tweede muntje op. Ringvinger en pink moeten daarbij het eerste muntje vasthouden, terwijl de andere vingers bewegen. Dit kan natuurlijk ook met rozijntjes of kleine snoepjes 😊
- Samen tekenen en kleuren: bijvoorbeeld om de beurt een vakje van een kleurplaat inkleuren. Of om de beurt met een dobbelsteen gooien om te bepalen hoeveel vakjes je in moet kleuren. Mandala kleurplaten of andere kleurplaten met veel kleine vakjes zijn hiervoor geschikt.
- Koop een kleuter kleurboek met kleurplaten, tekenen van punt naar punt of doolhoven.
- Overtrekken en namaken van figuren of letters.
Wat kun je nog meer doen als je denkt dat jouw kind of een leerling uit jouw klas nog niet toe is aan leren schrijven?
Als je denkt dat jouw kind nog niet toe is aan leren schrijven kun je een kinderergotherapeut vragen om een observatie in de klas te doen. Ook kan in de klas een test worden afgenomen. Deze test heet de WRITIC. Het kind doet hierbij allerlei teken- en kleurtaken. Op basis van de uitslag kan de kinderergotherapeut adviezen geven aan ouders en juf. Als dat nodig is, kan een kind ook een korte periode 1x per week oefenen bij de ergotherapeut. Je kind oefent dan spelenderwijs met de handvaardigheid. En als ouder krijg je tips om thuis op een leuke manier te oefenen.
Want oefenen helpt! En plezier bij het oefenen is belangrijk!
Van Hartingsveldt M, De Vries L. Klaar om te schrijven? Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) theorie-assessment-advies. Hogeschool van Amsterdam, 2016.