Steeds meer leerlingen op middelbare scholen hebben moeite met schrijven. In deze blog lees je er over. Wat is het belang van schrijven op de middelbare school? Waar lopen die leerlingen tegenaan? Hoe komt het? En wat is er aan te doen?
Wat is het belang van schrijven op de middelbare school?
Schrijven wordt veel gebruikt bij het maken van aantekeningen bij een les. Op sommige scholen is het ook toegestaan om aantekeningen te typen. Veel leerlingen kunnen zo snel typen dat ze de docent makkelijk bijhouden. Schrijvend gaat dat langzamer. Daardoor moet je dan al luisterend de uitleg samenvatten. Die samenvatting schrijf je op. Dit maakt dat je hersenen de lesstof al aan het verwerken zijn. Wat je schrijft wordt daardoor beter onthouden. Daar heb je voordeel van bij het leren van toetsen.
Bij het maken van toetsen moeten de antwoorden ook vaak met de hand worden geschreven. Dat het goed leesbaar is heeft dus ook invloed op het cijfer.
Welke schrijfproblemen zijn er op de middelbare school?
Leerlingen op de middelbare school die moeite hebben met schrijven kunnen verschillende problemen hebben:
- Een onleesbaar handschrift. Daardoor kan de leerling zijn eigen aantekeningen niet lezen. Of de docent kan de antwoorden op een toets niet ontcijferen.
- Een te groot handschrift. Dat is met name lastig bij het invullen van antwoorden in werkboeken. En bij het noteren van huiswerk in een papieren agenda. De letters op verschillende regels lopen dan door elkaar.
- Niet snel kunnen schrijven. Sommige leerlingen schrijven te langzaam om aantekeningen te kunnen maken bij de les of krijgen hun toets niet af binnen de tijd.
- Schrijfkramp. Jongeren met schrijfkramp kunnen niet lang achter elkaar schrijven. Dit is vooral lastig bij het maken van toetsen en examens.
Hoe ontstaan schrijfproblemen?
Meestal bestaan de schrijfproblemen al vanaf de basisschool. Terugkijkend had de leerling als kleuter misschien al een hekel aan kleuren en knutselen. Het leren schrijven in groep 3 en 4 ging moeizaam. En vloeiend schrijven is niet gelukt. Soms komt dat door de pengreep. Het kan ook zijn dat een kind kleine stukjes tekst in een langzaam tempo wel leesbaar kon schrijven. De hogere eisen die er in de bovenbouw gesteld worden aan het tempo en de hoeveelheid tekst maken dan soms schrijfproblemen zichtbaar.
Wat is er aan te doen?
Als een leerling vastloopt op het schrijven op de middelbare school is een korte periode ergotherapie een goede optie. De ergotherapeut doet een schrijfobservatie en vraagt uit wat de problemen zijn. Daarna kan gericht advies gegeven worden. Daarbij kun je denken aan:
- Het type pen of potlood.
- Tips voor het verbeteren van de leesbaarheid, door analyse met de leerling van het schrijfwerk en de probleemletters.
- Oefenen met de vloeiendheid om de kwaliteit van het schrijfwerk te verbeteren en waar nodig het tempo te verhogen.
- Tips voor de schrijfhouding.
- Oefenen met lettergrootte en -afstand.
Bij deze adviezen wordt aangesloten bij de hulpvraag van de jongere zelf. Wat is nodig om op school minder hinder te hebben van het handschrift? De ergotherapeut geeft mogelijkheden aan en betrekt de jongere bij de keus van een aanpak.
We hebben hier goede resultaten van gezien. Zowel bij de start in de brugklas, als in hogere klassen en bij leerlingen die eindexamen gaan doen.