Praktische tips voor planmatig werken

Is jouw kind ook vaak spullen kwijt? Vergeet het steeds zijn gymtas? Of wordt het een rommeltje als je kind gaat knutselen? Misschien lukt het jouw kind nog niet goed om planmatig te werken. In de blog van februari las je informatie hierover. Ook vond je daar tips om je kind te helpen bij het maken van een stappenplan. Deze blog sluit daarop aan: je leest allerlei praktische tips om je kind verder te helpen.

Waarom is planmatig werken belangrijk?

Planmatig werken gebruik je om zelfstandig en efficiënt dingen te kunnen doen. Bijvoorbeeld je huiswerk maken, met Lego een voorbeeld nabouwen of koekjes bakken. Je hebt daarbij een stappenplan nodig. Wat ga je doen? Welke spullen heb je erbij nodig? Waar ga je mee beginnen? En wat komt daarna?
Op school worden veel taken al in stappen aangeboden. Kinderen leren zo gaandeweg om hun eigen plannen te maken. Ze ontdekken al doende wat handig werkt en wat niet. Daardoor gaat het steeds gemakkelijker en kost een taak minder tijd.

Hoe kun je planmatig werken stimuleren?

Sommige kinderen lukt het minder goed om zelfstandig een taak uit te voeren. Je ziet dat ze moeite hebben met het bedenken van een handige volgorde. Daardoor lijkt het werken rommeliger en trager dan dat van hun vriendjes of vriendinnetjes. Hieronder een paar praktische tips.

Geef overzicht

Een planbord geeft overzicht over de activiteiten van de week. Dat kan je kind helpen om bijvoorbeeld de gymtas op de juiste dag mee te nemen. Voorbeelden van planborden zijn te vinden op internet. Aan de schooltas en de gymtas kun je een labeltje maken waar op staat welke spullen je kind mee moet nemen. 
Ook is het handig om een vaste plek te maken voor spullen. Waar zet je je schoenen? Waar ligt je gymtas? Waar is je fietssleutel? Minder hoeven zoeken scheelt tijd en frustratie.

Werk met stappenplannen

Je kunt met je kind iets bakken of koken. Een kinderkookboek geeft vaak heel mooie stappenplannen. Je kind leert zo op een leuke manier hoe een stappenplan is opgebouwd.
Verder kun je gebruik maken van picto’s of tekeningen, bijvoorbeeld om op een rij te zetten wat je doet als ochtendritueel. Opstaan, naar de wc, wassen, aankleden, ontbijten, tanden poetsen, tas inpakken, schoenen en jas aan, naar school.
Bij het maken van een legpuzzel kan het stappenplan er zo uitzien: sorteer eerst de randjes en de hoekjes, leg de rand, maak daarna de binnenkant. Bij een grotere puzzel kun je de binnenkant dan nog opdelen in kleur of in onderdelen.

Stel vragen

Om je kind te helpen een stappenplan te bedenken en te volgen kun je vragen stellen. Wat ga je doen?  Hoe ga je het doen? Welke spullen heb je nodig? Wat doe je eerst en wat daarna? 
Als je kind vastloopt in een taak kun je nieuwe vragen stellen. Wat ging er mis? Kun je een oplossing bedenken? Je helpt je kind ook door te vragen “Hoe deed je het vorige keer? Wat was toen handig?” Je maakt je kind zo meer bewust van de stappen en van wat er goed werkt.

Extra hulp nodig?

Een ergotherapeut kan gericht hulp bieden bij het planmatig werken, zowel voor thuis als op school. Als je hier vragen over hebt kun je contact opnemen met Dorien Kikkert van Door Ergotherapie, dorien@doorergotherapie.nl of 0651460624.

Deel dit bericht met je vrienden.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt dan elke maand de beste tips en adviezen direct in je mailbox