In deze blog lees je de kenmerken van kinderen die prikkelzoekend zijn. Wat gaat lastig? Waar zijn zij goed in? Misschien herken je hier je eigen kind in, of een kind in je klas. Wat kun je doen om de prikkelverwerking van een prikkelzoeker te verbeteren?
Kenmerken van een prikkelzoeker
Prikkelzoekers hebben een hoge prikkeldrempel, dit betekent dat ze veel prikkels nodig hebben om zich prettig te voelen en om hun alertheid op peil te houden. Daarbij hebben zij een actieve strategie van zelfregulatie: de prikkelzoeker zorgt er zelf voor dat er veel prikkels binnen komen. Hoe ziet dit er dan uit?
Een prikkelzoeker die van bewegen houdt zit niet stil in de klas, maar is altijd aan het wiebelen of staat vaak op van de stoel. Sommige prikkelzoekers maken veel geluid, door te praten, te fluiten, te neuriën of met een potlood op tafel te tikken. Er zijn ook prikkelzoekers die voelen aan alle materialen die in hun buurt zijn of die ruiken aan dingen met liefst sterke geuren.
De lastige kanten
Een kind dat prikkelzoekend is geniet van opwinding en actie en kan anderen irriteren door zijn of haar drukke gedrag. Of door veelvuldig aanraken van kinderen om zich heen. Prikkelzoekers houden van wild spel, waarbij dan ook regelmatig ongelukjes kunnen gebeuren. Prikkelzoekers zijn zelf vaak snel afgeleid, omdat ze hun aandacht niet makkelijk kunnen richten op één taak. Daardoor komt het ook vaak voor dat een prikkelzoeker het begin van een instructie nog wel gehoord heeft, maar halverwege is afgedwaald en dan niet weet wat de opdracht is. En een prikkelzoeker kan snel verveeld zijn als een taak als saai ervaren wordt. Een prikkelzoeker houdt niet van routines, wil liever steeds iets anders doen.
De leuke kanten
Een prikkelzoeker is graag actief en kan snel plannen bedenken. Een prikkelzoeker houdt van experimenteren, van felle kleuren, van sterke geuren en smaken. Prikkelzoekers praten graag en kunnen grappig commentaar geven op alles wat ze om zich heen zien. Prikkelzoekers zijn dol op uitstapjes: nieuwe omgevingen en indrukken, veel bewegen, een ander dagritme dan op schooldagen.
Waar kun je rekening mee houden?
Voor een prikkelzoeker is het belangrijk dat je snapt dat hij of zij veel prikkels nodig heeft. Daarbij kun je een prikkelzoeker helpen door te zorgen voor afwisseling. Vooraf aan een taak aan tafel of de maaltijd thuis bied je iets actiefs aan, zodat er daarna even meer focus kan zijn op de taak.
Hieronder nog enkele tips:
- Laat het kind vaak even staan of lopen.
- Laat een prikkelzoeker achter in de klas zitten, dan is er veel te zien.
- Kijk goed naar welke prikkels het kind graag zoekt: bewegen, voelen, ruiken, horen. Zoek met het kind naar manieren om aan die behoeftes te voldoen.
- Geef het kind klusjes om te doen, zodat het even kan bewegen tussendoor.
- Bij een wat ouder kind kun je afspreken dat het bij onrust even op de gang mag springen en daarna rustig weer de klas in komt.
- Een friemelspeeltje dat geen lawaai maakt bij gebruik kan heel fijn zijn. kijk hiervoor eens op onze webshop.
Volgende maand lees je een blog met een voorbeeld van een prikkelzoekend kind en de tips die de ergotherapeut heeft gegeven aan de ouders en de leerkracht.