Sensorische patronen: de toeschouwer

In deze blog lees je de kenmerken van kinderen met een gebrekkige registratie van prikkels. Wat gaat lastig? Waar zijn zij goed in? Misschien herken je hier je eigen kind in, of een kind in je klas. Wat kun je doen om de prikkelverwerking van een toeschouwer te verbeteren?

Kenmerken van een toeschouwer

Toeschouwers hebben een hoge prikkeldrempel, dit betekent dat ze veel of duidelijke prikkels nodig hebben om waar te nemen dat er iets gebeurt of dat er iets van ze gevraagd wordt. Daarbij is er een passieve strategie van zelfregulatie: de toeschouwer onderneemt zelf geen actie om meer prikkels binnen te krijgen. Hoe ziet dit er dan uit?

De lastige kanten

Ken je zo’n kind dat helemaal niet lijkt te horen dat je roept? Of dat niet in actie komt als jij in de stress raakt, omdat jullie op moeten schieten? 

Een toeschouwer neemt weinig initiatief en lijkt vaak een beetje sloom of moe. Een toeschouwer reageert vaak traag of helemaal niet. Instructies in de klas kunnen het kind ontgaan. En een toeschouwer komt vaak te laat en verdwaalt gemakkelijk. Dat zijn kenmerken waar anderen zich makkelijk aan kunnen storen.

De leuke kanten

Een toeschouwer is vaak ontspannen en is niet snel afgeleid. Een toeschouwer ergert zich niet snel aan anderen en stoort zich niet snel aan geluiden of geuren. Een toeschouwer is daardoor meegaand en gemakkelijk in de omgang. 

Waar kun je rekening mee houden?

Thuis en in de klas kan het lastig zijn als een kind niet reageert op aanspreken. Een toeschouwer doet dit niet expres of om jou te pesten. Zorg ervoor dat je boodschap overkomt met de volgende tips:

  • Gebruik een duidelijke en gevarieerde intonatie van je stem
  • Raak het kind even aan voordat je iets zegt, om de aandacht te trekken
  • Maak oogcontact voordat je iets zegt
  • Geef het kind daarna tijd om te reageren
  • Leer het kind aan om lijstjes en schema’s te maken, als geheugensteuntje voor het meenemen van spullen of de volgorde van handelen
  • Biedt duidelijke prikkels aan: felle kleuren, sterke geuren, zware materialen
  • Gebruik beweegtussendoortjes om de alertheid van het kind te verhogen

Volgende maand lees je een blog met een voorbeeld van een toeschouwer-kind en de tips die de ergotherapeut heeft gegeven aan de ouders en de leerkracht.

Deel dit bericht met je vrienden.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt dan elke maand de beste tips en adviezen direct in je mailbox