De scholen zijn al een paar weken gesloten en blijven dat mogelijk ook nog enige tijd. Dat betekent dat alle kinderen thuis zijn en dat ouders met aanwijzingen van de leerkrachten het onderwijs zo goed mogelijk op zich nemen. Het kan prettig voelen om als gezin veel bij elkaar te zijn. En om minder te hoeven haasten in de ochtend. Maar tegelijk is het voor velen ook een hectische tijd.
Voor veel kinderen is het lastig dat de structuur van het naar school gaan ineens ontbreekt. En dat ze hun leerkracht en de kinderen in de klas missen. Of zich vervelen zonder hun vriendjes en vriendinnetjes om mee te spelen. De voorspelbaarheid van het normale weekritme mist. Sommige kinderen maken zich ook zorgen over het virus of over mensen die ziek zijn in hun omgeving. Dat alles levert spanning op, die kan leiden tot huilbuien, woede-uitbarstingen en gemopper. Voor ouders is dat dan weer stressvol.
In deze blog geven we tips om deze bijzondere periode zo prettig mogelijk te laten verlopen. Ook als je een kind hebt dat gevoelig reageert op de veranderingen.
Wat maakt deze periode moeilijk voor een kind?
Prikkelgevoelige kinderen hebben vaak behoefte aan structuur. Bij een vast ritme in de dag en voorspelbaarheid voelen zij zich prettiger. Ze zijn voorbereid op wat die dag gaat komen. Doordat de scholen gesloten zijn, valt het doordeweekse programma weg. En daarmee ook de vaste rustmomenten en eet- en drinkpauzes. Ook missen veel kinderen het spelen met vriendjes en vriendinnetjes. Het kan dan moeilijk zijn om te bedenken wat ze nu kunnen gaan doen.
Wat kun je doen om het makkelijker te maken?
Je kunt je kind overzicht geven over de dag en de week door samen een weekschema te maken. Plan de huiswerkmomenten en de speelmomenten hierin. En de eet- en drinkpauzes. In sommige gezinnen werkt het ook goed als er een vast moment op de dag is dat iedereen op een eigen plekje een rustige activiteit doet. Bijvoorbeeld een boek lezen, luisteren naar een luisterboek of naar muziek, een legpuzzel maken of een kleurplaat kleuren.
Bedenk met elkaar hoe het schema eruit moet zien en of je het overzichtelijk maakt met tekst, kleur of pictogrammen. Als een jong kind nog weinig tijdsbesef heeft kan het helpen om een time-timer aan te zetten. Die geeft dan aan hoe lang een kind met een activiteit bezig moet zijn. Time-timers zijn te koop als een soort klok, of te downloaden als app.
Hou een ritme aan met gezamenlijke eet- en drinkmomenten. De tijd daartussen kun je vullen met huiswerk maken, spelen, knutselen, iets voor jezelf doen en samen dingen doen. Voor sommige kinderen werkt het goed om samen een lijst te maken met ideeën voor de tijd die het kind zelf moet vullen. Denk hierbij aan tekenen en kleuren, puzzelen, favoriet spelmateriaal, buiten spelen, bouwen, kleien, bellenblazen, lezen.
De samen-tijd kun je besteden aan spelletjes of knutselen, maar ook aan klusjes in en om het huis. Of aan binnen sporten of dansen, bijvoorbeeld met filmpjes op Youtube. Veel kinderen vinden het ook leuk om te helpen met koken of bakken. Je kunt ook weer een moestuintje beginnen! Bloempotjes versieren en er tuinkers in zaaien, of bijvoorbeeld pompoenpitten of bonen.
Probeer elke avond te bespreken wat er goed ging die dag, wat leuke momenten waren. De leuke dingen kun je later in de week nog eens herhalen. En speciaal in deze corona-tijd kun je je kinderen misschien laten beeldbellen met een vriendje of vriendinnetje. Of met opa en oma. Een andere leuke activiteit is om zelf kaartjes te maken en die te versturen naar iemand die je mist.