Remo is een prikkelzoeker

In de vorige blog kon je lezen over de kenmerken van een kind met het sensorisch patroon Prikkelzoeker. In deze blog een voorbeeld van een kind, met daarbij de tips die gegeven zijn aan de ouders en de leerkracht.

Dit is Remo

Remo is een jongen van 8 jaar, hij zit in groep 5. Remo is altijd in beweging, maakt veel geluiden en friemelt aan alles wat hij in zijn handen krijgt. Hij maakt ook vaak per ongeluk dingen stuk. Daar schrikt hij dan van en is er soms verdrietig over, maar toch gebeurt het steeds weer. De juf geeft aan ouders aan dat Remo veel meer kan dan hij laat zien, maar dat zij niet weet hoe ze hem daar nóg meer bij kan helpen. Hij is wel slim, maar hij gaat vaak te snel om nauwkeurig te zijn. Hij kijkt zijn schoolwerk ook niet na. In de klas wordt Remo vaak storend gevonden door de andere kinderen. Hij wil heel graag samen spelen, maar is vaak heel wild en daardoor haken kinderen af.

Thuis 

De ouders van Remo schrikken hiervan. Ze herkennen zijn drukke gedrag ook van thuis en laten hem veel in de tuin spelen om zijn energie kwijt te kunnen. Hij is dol op de trampoline. Tijdens een maaltijd mag hij ook altijd tussendoor even van tafel. Ouders realiseren zich dat Remo veel drukker is dan hun andere kinderen en dat hij minder zelfstandig is dan hun andere kinderen op die leeftijd. Ze bewegen veel met hem mee om problemen te voorkomen, maar weten ook niet hoe dit verder moet.

Na overleg met de intern begeleider van school zoeken ze contact met Door ergotherapie. 

Wat legt de ergotherapeut uit?

Dorien geeft uitleg over de prikkelverwerking en waarom Remo zo veel prikkels zoekt. Ze gebruikt daarbij ook de motormeter. Remo mag de wijzer draaien en leert te voelen hoe zijn motor draait en of dat passend is in de situatie. Hij snapt dit snel en ervaart dat flink bewegen voor hem juist kan helpen om daarna even rustig te kunnen werken.  Ook merkt hij dat bij sommige taken je motor best hoog mag zijn, maar bij andere taken lager moet. Remo en zijn ouders krijgen hiervoor verder de volgende tips:

  • Laat Remo zwaar werk doen, bijvoorbeeld de boodschappentas dragen of met een grote gieter de tuinplanten water geven.
  • Geef stevige knuffels of laat Remo tot rust komen met een zware deken of een verzwaarde knuffel op schoot.
  • Leer Remo spelletjes waarbij hij zijn spieren goed moet gebruiken, bijvoorbeeld jezelf in zit opdrukken vanaf de zitting. Dit kan hij dan ook in de klas doen.
  • Help Remo om samen te spelen met andere kinderen, blijf daarbij in de buurt om het spel bij te sturen als het te wild of gevaarlijk wordt.
  • Kijk of Remo het prettig vindt om stevig te kauwen. Geef hem naar school wortels mee of stevige crackers.
  • Drinken door een rietje is ook zwaar werk voor de mondspieren.

Tips voor de leerkracht:

  • Doe vooraf aan een werkmoment met de hele klas een beweegtussendoortje. Of laat Remo even flink bewegen. 
  • Laat Remo in wisselende houdingen werken: zittend, staand, zittend met zijn voeten op een wiebelkussen, zittend in paardzit met zijn stoel verkeerd om.
  • Geef Remo taken binnen en buiten de klas, zoals de tafels schoonmaken of iets halen uit het magazijn.
  • Laat Remo een friemelspeeltje gebruiken, je kunt dit eventueel met klittenband onder de tafel vastmaken, zodat hij ermee kan friemelen tijdens luisteren zonder anderen te storen.
  • Kijk of Remo baat heeft bij zitten op een wiebelkussen tijdens werken aan tafel, nooit langer dan 20 minuten achter elkaar.

Heb je vragen hierover?

Neem contact op met Dorien van Door ergotherapie: linkje invoegen

Deel dit bericht met je vrienden.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt dan elke maand de beste tips en adviezen direct in je mailbox