Weer naar school!

By 17 augustus 2019 september 2nd, 2019 Kinderergotherapie
doorergotherapie-blog-weer-na-school

Hopelijk hebben jullie een hele fijne vakantie gehad! Lekker uitgerust, genoten van veel vrije tijd en kalm aan doen. Leven in een vakantieritme. Maar aan de vakantie komt een eind. En als de school weer begint, komt alles in een ander ritme. Hoe kun je deze overgang soepel maken? In deze blog een aantal tips.

Bereid je kind voor op de start van het schooljaar

Start in de laatste week van de vakantie met de voorbereiding. Rond de vakantie af door met je kind te praten over wat er leuk was in de vakantie. Kijk de foto’s nog eens terug. Of maak een collage van foto’s en tekeningen, die je ophangt in je huis. En kijk met je kind vooruit naar het nieuwe schooljaar: wie wordt de leerkracht? Welke kinderen ga je weer terugzien? In welk lokaal kom je nu? Wat ga je leren in het komende schooljaar? Waar kijk je naar uit als je weer naar school gaat? Je kunt de zin in weer naar school gaan stimuleren door met je kind iets nieuws te kopen voor school. Bijvoorbeeld een etui, een nieuwe pen of potloden of een nieuwe drinkbeker.

Help je kind om in het schoolritme te komen

Sommige kinderen moeten erg wennen aan de tijdsdruk in de ochtend. In de vakantie hebben veel gezinnen rustig de tijd om op gang te komen. Als de school weer begint, moet je op tijd ergens zijn. Dat betekent op tijd opstaan en snel moeten wassen, aankleden en ontbijten. Help je kind hierbij door in de laatste week van de vakantie weer vroeger naar bed te gaan. Dat maakt vroeg opstaan makkelijker. En leg uit waarom jullie weer gaan oefenen met op tijd opstaan. Sommige kinderen vinden het leuk om daarvoor een eigen wekker te hebben.

Bied je kind overzicht

Wen je kind aan een vaste volgorde van het ochtendritueel. Wassen, aankleden, ontbijten, tandenpoetsen, tas inpakken, jas aan en op pad. Voor jonge kinderen kan het fijn zijn om plaatjes in deze volgorde op een planbord te hangen. Dat geef houvast en overzicht.
Ook kun je op het planbord aangeven wie je kind naar school brengt en wie het weer ophaalt. En of je kind die dag naar de BSO gaat of niet.

Vermijd zoekstress

Kies met je kind ‘s avonds de kleren voor de volgende dag en leg die al klaar. Ook kun je ’s avonds de schooltas al gedeeltelijk inpakken. Bijvoorbeeld door de gymspullen er al in te doen. Wen je kind eraan om jas en schoenen op een vaste plek op te bergen. Dat scheelt veel zoekstress in de ochtend. 

Geef je kind tijd en ruimte om te wennen

Bij de start van het schooljaar moeten veel kinderen wennen aan een nieuwe leerkracht. En aan een ander lokaal. Er zijn misschien andere regels in de klas. Of je kind zit niet naast zijn beste vriendje. Ook kunnen er nieuwe kinderen in de klas zitten. En natuurlijk moet je kind in het ritme komen van de schooldag.

Dit kost extra energie. Je kind kan daardoor erg moe zijn na een dag op school. En dan thuis huilerig of prikkelbaar zijn. Dit kan in de loop van de week ook opbouwen. Hou hier rekening mee en geef je kind tijd om te wennen. Help je kind door in de eerste schoolweken weinig activiteiten na schooltijd in te plannen. Neem de tijd om te praten over de ervaringen van de dag. En biedt ruimte voor ontspanning en spel, passend bij jouw kind.

Succes met afscheid nemen van de vakantie en veel plezier in het nieuwe schooljaar! 

Leave a Reply