Stimuleren van kleutervaardigheden

By 10 april 2019 april 15th, 2019 Kleutervaardigheden
ergotherapie kleuter vaardigheden

Wat zijn kleutervaardigheden?

Thuis en op school oefenen kleuters spelenderwijs allerlei vaardigheden met hun handen. Denk bijvoorbeeld aan tekenen en kleuren, verven, vouwen, prikken, knippen, plakken, bouwen met constructiemateriaal of met blokken, kralen rijgen of puzzelen.

Al deze activiteiten helpen een kleuter om steeds handiger te worden met de vingers. Het helpt de coördinatie tussen ogen en handen te ontwikkelen en te ontdekken welke hand de voorkeurshand is. Dat vormt de basis om steeds meer dingen zelf te kunnen, zoals een rits of knopen open en dicht doen of eten en drinken zonder te knoeien. En natuurlijk ook om in groep drie te kunnen leren schrijven!

Wat moeten de handen daarvoor kunnen?

  • Voelen wat je in je handen hebt en hoe stevig je het vast moet houden of hoeveel kracht je moet zetten om te bouwen met materialen.
  • Voorwerpen oppakken en loslaten. Daarbij moeten de handen samenwerken en gebruikt een kind allerlei verschillende grepen, bijvoorbeeld: een bal pak je op met twee handen en tussen de handpalmen, een rozijntje met één hand en tussen duim en wijsvinger.
  • Voorwerpen manipuleren in de hand, bijvoorbeeld een poppetje omdraaien met de vingers of een munt of dobbelsteen vanuit de handpalm naar de vingertoppen bewegen.
  • Gereedschap gebruiken, zoals een vork of lepel, een potlood of een schaar.

Hoe kun je de ontwikkeling van de fijne motoriek stimuleren?

De meeste kinderen van vier jaar kunnen al eenvoudig manipuleren met één hand, bijvoorbeeld een potlood dat op tafel ligt oppakken en tussen de vingers draaien naar de kleurpositie. Spelenderwijs ontwikkelen zij de vaardigheden van de hand steeds verder.

Maar als een kind moeite heeft met de fijn motorische vaardigheden kan het ook fijn motorisch spel of werkjes gaan vermijden. Dan kan het zijn dat het kind wat extra oefening en stimulans kan gebruiken. Het is belangrijk om hierbij aan te sluiten bij wat het kind leuk vindt om te doen, zodat er plezier is bij het oefenen. Hieronder staan enkele suggesties voor activiteiten die tegelijk leuk en nuttig zijn.

Als je denkt dat je kind vergeleken met leeftijdsgenootjes achter blijft als het gaat om fijne motoriek. Neem dan even contact op met een kinderergotherapeut voor onderzoek en advies.

Oefeningen voor een polshouding die grijpen en manipuleren makkelijker mogelijk maakt:

  • Tekenen met een klein krijtje op een schoolbord of met kleine wasco op een papier dat op een deur of raam geplakt zit. Het kind werkt dan in het verticale vlak en oefent de stabiliteit van de schouder. Ook buigt de pols automatisch wat achterover. In die houding komt de duim makkelijker tegenover de vingertoppen en kunnen de vingers makkelijker bewegen.
  • Tast: vingerverf, handen insmeren met crème, voelspelletjes (verschillende materialen laten voelen of met de ogen dicht of onder een doek een balletje, autootje of blokje laten zoeken)
  • Kracht: duw- en trekspelletjes, stoeien, deeg of klei kneden, pakjes openscheuren, een spons of een washandje uitwringen
  • Tweehandige samenwerking: opbergdoosjes open maken en dicht doen, bouwen met Duplo, Lego of kids K’nex, kralen rijgen, bouwen met constructiemateriaal met grote schroeven en moeren, kijken door een kaleidoscoop (de ene hand houdt de kaleidoscoop vast, de andere hand draait)
  • Manipuleren: een munt met de vingertoppen uit een portemonnee pakken en in een spaarpot stoppen, een munt oppakken en met de vingers verstoppen in de handpalm, spelen met handpoppen of vingerpoppetjes, kaartjes omdraaien bij memory.

In een volgende blog gaan we meer in op de schrijfvoorwaarden bij kleuters en geven we tips voor het stimuleren daarvan.

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: